Compartir
S’ha publicat al BOE una morma pel qual es regula la protecció de la seguretat i la salut en l’àmbit del servei de la llar familiar. La norma va entrar en vigor el 12 de setembre de 2024, però les obligacions específiques no seran exigibles fins sis mesos després de que el Ministeri de Treball faci pública una eina per l’avaluació de riscos.

El Reial decret 893/2024, desenvolupa les disposicions de la Llei de prevenció de riscos laborals per millorar la protecció de les treballadores ocupades de la llar familiar i en serveis d’ajuda a domicili.

Novetats principals per a les treballadores

 

Prevenció de riscos laborals:

Protecció eficaç en seguretat i salut laboral: Els ocupadors han de fer una avaluació de riscos en la llar familiar, assegurant condicions de treball segures per a les empleades. Aquesta avaluació es farà a l’inici i periòdicament quan sigui necessari.

Formació i vigilància de la salut:

  • Dret a la formació preventiva: les treballadores tenen dret a rebre formació en matèria de prevenció en ser contractades i formació addicional en casos de riscos excepcionals. Aquesta formació es farà, preferentment, durant la jornada laboral i serà gratuïta.
  • Vigilància periòdica de la salut: s’estableix el dret a la vigilància de la salut, inclosa la possibilitat de fer reconeixements mèdics adequats, voluntaris i gratuïts, amb una periodicitat mínima triennal, promoguts pel Ministeri de Sanitat.

Dret a paralització de l’activitat:

Les empleades podran suspendre la seva activitat si existeix un risc greu i imminent per a la seva seguretat, i n’han d’informar prèviament l’ocupador.

Prevenció de violència i assetjament:

Protecció contra totes les formes de violència i assetjament: es garanteix la protecció enfront de la violència i assetjament, inclosos l’assetjament sexual i la discriminació. A més, l’abandó del domicili en situacions de violència no es considerarà dimissió ni causarà acomiadament.

Noves obligacions per als ocupadors

Avaluació de riscos i mesures preventives

  • Avaluació i actualització de riscos: obligació de fer una avaluació inicial i actualitzar-la quan canviïn les condicions de treball o es produeixin danys. A més, s’hauran d’adoptar mesures preventives i documentar-les per escrit, informant-ne les treballadores.
  • Eina d’avaluació en línia: l’avaluació de riscos s’haurà de fer usant una eina en línia proporcionada per l’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST). Aquesta eina estarà disponible abans de l’11 de juliol de 2025.

Provisió d’equips de treball i protecció individual

S’hauran de proporcionar equips de protecció individual (EPI) adequats i gratuïts per a les treballadores, reposant-los quan sigui necessari.

Informació i organització de la prevenció

S’ha de proporcionar tota la informació necessària sobre els riscos i mesures preventives, i es possibilita delegar l’activitat preventiva en una persona de l’entorn familiar o contractar un servei de prevenció extern.

Especialitats preventives en els serveis d’ajuda a domicili

El RD 893/2024 introdueix una nova disposició que especifica les obligacions preventives en els serveis d’ajuda a domicili (SAD), destacant:

  • Avaluació completa de riscos: avaluacions de riscos laborals mitjançant visites presencials a tots els domicilis on es presten serveis.
  • Mesures preventives adequades: implementació de mesures tècniques i organitzatives necessàries per garantir un nivell adequat de protecció, amb consulta i participació dels delegats de prevenció.

Guia tècnica i protocol d’actuació

En el termini d’un any, l’INSST elaborarà una guia tècnica de prevenció de riscos laborals en el treball domèstic i un protocol d’actuació enfront de situacions de violència i assetjament.

Entrada en vigor

La norma va entrar en vigor el 12 de setembre de 2024, però les obligacions específiques no seran exigibles fins sis mesos després de la disponibilitat de l’eina d’avaluació de riscos, prevista per a l’11 de juliol de 2025.

Som assessors laborals i de la Seguretat Social. Consulteu-nos sense compromís trucant al 972 208 258, o per correu electrònic adreçat a info@rm-assessors.cat.

"*" indicates required fields

Compartir

Desplaça cap amunt
Obrir xat
Neccesita ajuda?
RM Assessors