La sentència del Tribunal Suprem de 17 de setembre del 2019 reconeix en un litigi a les comunitats de propietaris la condició de consumidors i declara que la clàusula d’un contracte que lliga a la comunitat amb una empresa de manteniment d’ascensors per un període de cinc anys es abusiva i l’anul·la en considerar que atempta contra la llei que defensa els consumidors i usuaris.
A Catalunya, la defensa dels consumidors i usuaris està regulada en el Codi de Consum, aprovat per Llei 22/2010, de 20 de juliol.
Destaquem els següents drets dels consumidors, incloses les comunitats de propietaris, pel que fa als serveis que de tracte continuat que tinguin contractats (electricitat, manteniment d’ascensors, etc.):
Procediment de baixa:
- El procediment per donar-se de baixa no pot ser més complicat que el procediment per donar-se d’alta.
- En el moment de contractar un servei l’empresa que el subministri haurà d’informar del procediment per a donar-se de baixa i de les indemnitzacions i penalitzacions que comporti la baixa.
Continuïtat o qualitat del servei:
- L’empresa ha de garantir la continuïtat i la qualitat del servei.
- L’empresa ha de garantir l’atenció personal al consumidor que ho desitgi, sense procediments o mecanismes automàtics.
Conseqüències de la manca de pagament:
- L’empresa no podrà deixar de donar el servei per manca de pagament si el consumidor hagués presentat una reclamació en relació al rebut o factura.
- No es pot interrompre el servei sense haver comunicat fefaentment les conseqüències de l’impagament.
- Per incloure els consumidors en fitxers d’impagats cal que existeix-hi abans un deute cert, vençut i exigible.
Prohibició de clàusules abusives: L’empresa subministradora no podrà aplicar les clàusules del contracte que es pugui considerar que son abusives. Seran clàusules abusives les que:
- Vinculin el contracte a la voluntat de l’empresa.
- Limitin els drets dels consumidors.
- Determinin la falta de reciprocitat en el contracte.
- Imposin al consumidor garanties desproporcionades o l’imposin la càrrega de la prova.
- Resultin desproporcionades en relació al perfeccionament i execució del contracte.
- Siguin contràries a la normes sobre competència i el dret aplicable.
Som administradors de finques i gestionem comunitat de propietaris. Consulteu-nos sense compromís trucant al 972 426 084, o per correu electrònic adreçat a ad.finques@rm-assessors.cat