En un article que varem publicar el passat 6 d’octubre us varem informar que algunes empreses estaven tenint problemes amb els inspectors de la Seguretat Social en relació a la cotització del seu personal d’oficina per les contingències d’accidents de treball i malalties professionals.
Aquesta qüestió finalment s’ha resolt en la disposició final vuitena, incorporada a la llei 48/2015, de Pressupostos Generals de l’Estat 2016, en el sentit que les empreses podran aplicar una cotització reduïda de l’1% sobre el salari al personal que tingui per ocupació exclusiva treballs propis d’oficina, encara que es corresponguin amb l’activitat de l’empresa, sempre que els treballs tinguin lloc únicament a les oficines de l’empresa i els treballadors no estiguin sotmesos als riscos de l’activitat econòmica de l’empresa.
Per tant, sempre en la nostra opinió i respectant altres criteris, els requisits que entenem s’han de complir per poder aplicar la cotització reduïda serien els següents:
- Que es tracti de treballs exclusius d’oficina. Entenent per tals els que normalment es durien a terme en qualsevol oficina donat que no hi ha una definició legal del que s’entén per “treballs exclusius d’oficina”.
- Encara que els treballs es corresponguin amb l’activitat de l’empresa. L’exemple, en el cas d’una agència immobiliària, seria el treballador que es dediqui a redactar els contractes i a preparar la documentació que s’ha de lliurar als interessats.
- Que els treballs es facin únicament en llocs destinats a oficines de l’empresa. Per tant la cotització reduïda no s’aplicaria als treballadors que facin també gestió exterior (visites a clients, bancs, etc.) o que es desplacin per fer la seva feina a altres oficines que no siguin de l’empresa.
- Sempre que els treballadors no estiguin sotmesos als riscos de l’activitat econòmica de l’empresa. Seguint l’exemple anterior, entenem que si l’agència immobiliària en qüestió tingues oficines a peu d’obra, no es podria aplicar la cotització reduïda als treballadors desplaçats a aquelles oficines per que en aquest cas si que incorporen el risc de l’activitat econòmica de l’empresa, o almenys això es el que en pensem.
Som assessors laborals. Consulteu-nos sense compromís trucant al 972 426 083, o per correu electrònic adreçat a rosaclara@rm-assessors.cat.