Compartir
La Llei orgànica 1/2025 de mesures en matèria d’eficiència del Servei Públic de Justícia, regula, entre altres mesures, aspectes importants en l’àmbit mercantil i civil. La idea del legislador és que tot sigui més àgil i que es resolguin més problemes sense arribar a judici.

El passat 3 de gener de 2025 es va publicar al BOE la Llei orgànica 1/2025, de 2 de gener, sobre mesures en matèria d’eficiència del Servei Públic de Justícia, que reforma la justícia transformant jutjats unipersonals en tribunals d’instància, obliga a usar mètodes alternatius de solució de controvèrsies (MASC) en assumptes civils i mercantils abans de judicializar, i introdueix mesures per a reduir litigis i agilitzar processos.

Quines principals novetats podem destacar?

Tribunals d’instància

  • Es transforma l’estructura judicial en reemplaçar els jutjats unipersonals per tribunals d’instància, buscant una major col·legialitat, eficiència i especialització.4
  • Aquests tribunals, l’estructura mínima dels quals consisteix en una secció única (civil i instrucció) o seccions separades, comptaran amb juntes de jutges per a unificar criteris interpretatius i promoure la igualtat en l’aplicació de la llei.
  • Es reforça la transparència mitjançant la publicitat de les normes de repartiment d’assumptes.
  • Els tribunals d’instància estaran assistits per l’oficina judicial, les funcions de la qual es redefineixen, i en els municipis, els antics jutjats de pau es reconvertiran en oficines de justícia, amb més serveis i tecnologia avançada per a millorar l’accés a la justícia, especialment en zones rurals.
  • S’impulsa l’especialització amb la creació de noves seccions en els tribunals d’instància, que inclou família, infància i capacitat; mercantil (amb competències específiques i exclusions); violència sobre la dona; violència contra la infància i l’adolescència; penal; menors; vigilància penitenciària; contenciós administratiu; i social.

Tribunal Central d’Instància

Es crea també el Tribunal Central d’Instància, amb seu a Madrid i jurisdicció nacional, que abastarà diverses matèries a través de les seves seccions d’instrucció, penal, menors, vigilància penitenciària i contenciós administratiu.

Mitjans adequats de solució de controvèrsies (MASC)

  • Un aspecte central de la reforma és la introducció dels mitjans adequats de solució de controvèrsies (MASC) com a requisit previ a la via judicial en assumptes civils i mercantils.
  • Es defineix el MASC com qualsevol activitat negociadora a la qual les parts acudeixen de bona fe per a trobar una solució extrajudicial.
  • Entre els tipus de MASC s’inclouen la mediació, la conciliació, l’opinió neutral d’un expert, l’oferta vinculant confidencial, la negociació directa entre les parts o els seus advocats, i el dret col·laboratiu.
  • La sol·licitud d’inici d’un MASC interromp la prescripció o suspèn la caducitat d’accions, i si no s’aconsegueix un acord, es disposa d’un any per a interposar la demanda. 
  • S’exigeix acreditar l’intent de negociació, garantint la confidencialitat del procés i la no admissió de la documentació en el judici posterior. Aquest requisit no aplica a procediments urgents, de drets fonamentals, de família, laborals, penals ni concursals.
  • Es regula també la condemna en costes en funció de la participació en els MASC, incentivant la bona fe, i s’introdueix un nou article 245.5 LEC sobre exoneració o moderació de costes.

Altres novetats

  • S’implementen altres mesures d’eficiència processal, com la regulació de la notificació electrònica de demandes a persones jurídiques, establint un procediment escalonat abans de la notificació edictal
  • S’estableix la possibilitat que el jutge, en el judici verbal, decideixi no celebrar judici si ho considera innecessari i dicti sentències orals
  • Es clarifica els efectes de cosa jutjada de les accions acumulades a la de desnonament
  • Es modificació dels imports de les pretensions de quantia indeterminada a l’efecte de costes, la regulació de les costes en la impugnació de taxació de costes, l’establiment de multes per mala fe processal i la imposició d’interessos de demora a parts que actuïn de manera obstruccionista.
  • Es facilita la suspensió de l’execució per a acudir a MASC i la delegació d’activitats en els procuradors, i es perfecciona la subhasta judicial electrònica.
  • Es limita  els actes de disposició en els recursos de cassació.
  • Es regula la subsistència d’interès legítim respecte de les costes en casos d’acord extrajudicial.
  • S’amplia el límit màxim d’honoraris de l’Administració concursal.
  • S’exigeix l’aprovació de la comunitat de propietaris per a l’arrendament d’habitatges amb finalitats turístiques.
  • S’aclareixen els terminis de convocatòria de junta en cas de dissolució i obertura de negociacions amb creditors en les societats de capital.

Entrada en vigor

  • La reforma organitzativa entra en vigor el 23 de gener de 2025, amb una implantació gradual dels tribunals d’instància.
  • Els MASC i les modificacions processals entraran en vigor el 3 d’abril de 2025, aplicant-se als procediments iniciats amb posterioritat a aquesta data.
  • Es permet a les parts en procediments en curs sotmetre’s a MASC de mutu acord.
  • En els judicis verbals sense vista celebrada a l’entrada en vigor, es podran dictar sentències orals.

Som advocats. Consulteu-nos sense compromís trucant al 972 208 258, o per correu electrònic adreçat a info@rm-assessors.cat.

"*" indicates required fields

Compartir

Desplaça cap amunt
Obrir xat
Neccesita ajuda?
RM Assessors