El 28 d’octubre s’ha publicat una ordre ministerial L’Ordre HAC7/1177/2024, de 17 d’octubre, que suposa l’inici del còmput del termini màxim de nou mesos en què els fabricants i comercialitzadors de sistemes de facturació per a empresaris i professionals han de comercialitzar productes adaptats a la normativa. En aquesta disposició es concreten i detallen els aspectes i continguts de caràcter tècnic del disseny dels programes de facturació, així com els formats de remissió de la informació a la seu electrònica de l’AEAT (Sistema Veri*Factu).
Destaquem el següent:
Obligació de subministrar informació immediata a l’Agència Tributaria (SII) i sistema Veri*Factu
Aquelles empreses que el volum d’operacions hagués excedit durant l’any natural immediat anterior de 6.010.121,04 euros venen obligats a subministrar informació immediata de la seva facturació a l’Agència Tributària i per fer-ho han d’utilitzar un sistema informàtic homologat. El sistema Veri*Factu compleix aquest requisit.
Les empreses que no arribin a aquest volum d’operacions el podran utilitzar voluntàriament complint determinats requisits.
Resposta de l’Agència Tributària a les preguntes freqüent accedit al present enllaç.
Ús d’un sistema informàtic per a múltiples contribuents
Quan un mateix sistema de facturació és emprat per diversos contribuents, aquest ha d’operar com si fos un sistema separat per a cadascun d’ells. Això implica gestionar de manera independent els registres de cada contribuent, crear cadenes de registres individuals, funcionar de manera autònoma com a sistema «VERI*FACTU» per a cadascun i mostrar, de manera clara, la identitat del contribuent en cada operació en curs. A més, quan el sistema suporta múltiples usuaris, ha de mostrar el seu estat actual (alta, baixa, etc.) mitjançant missatges explicatius.
Característiques del sistema VERI*FACTU
El sistema VERI*FACTU permet la connexió directa amb la seu electrònica de l’Agència Tributària, enviant registres de facturació automàticament en el moment de la seva emissió. Aquest mètode garanteix a l’administració un accés en temps real a l’activitat econòmica de les empreses, i els sistemes etiquetats com a VERI*FACTU es presumeixen conformes amb els requisits legals.
Requisits per a la remissió d’informació a l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT)
Els sistemes informàtics enviïn registres de facturació a l’AEAT, han de complir amb les següents especificacions:
- Estar connectats a Internet per comunicar-se amb els serveis electrònics de l’AEAT.
- Gestionar certificats electrònics per a l’autenticació i signatura dels registres.
- Enviar els registres en el format i amb les garanties de seguretat estipulades, de manera automatitzada o en resposta a requeriments.
- Processar adequadament les respostes rebudes de l’AEAT.
Garanties d’integritat i inalterabilitat dels registres
La normativa exigeix que els sistemes assegurin la integritat i inalterabilitat dels registres mitjançant la generació d’una petjada o hash per a cada registre, facilitant una verificació ràpida. Els registres s’han de signar electrònicament, i el sistema ha de verificar tant la signatura com la cadena de registres quan es conserven en el sistema. Si es detecta una vulneració en la integritat, el sistema activarà una alarma i generarà un registre d’esdeveniment detallant l’incident.
Remissió dels registres de facturació a l’AEAT
En enviar registres de facturació a l’AEAT, els sistemes informàtics s’han d’identificar electrònicament usant certificats vàlids, complint amb els requisits mínims d’autenticació establerts per a l’àmbit de les administracions públiques. L’enviament el pot ser fer directament pel contribuent o bé un representant autoritzat.
Declaració responsable dels sistemes informàtics
Cada sistema de facturació ha d’incloure una declaració responsable, elaborada pel productor, que garanteixi el compliment de la normativa vigent. Aquesta declaració ha de contenir informació estructurada sobre el sistema, inclòs el seu nom, codi identificador, versió específica, components i funcions, a més d’especificar si compleix amb el reglament i si és compatible amb VERI*FACTU. Així mateix, ha d’incloure les dades de contacte i la identificació de l’entitat productora.
Inici i renúncia al sistema VERI*FACTU
Els sistemes poden començar el seu funcionament com a VERI*FACTU en qualsevol moment, però han de mantenir aquest estat fins al final de l’any natural. Per renunciar a l’ús de VERI*FACTU, el contribuent ha de notificar a l’AEAT l’última data de funcionament com a tal, enviant aquesta informació abans de l’últim dia de l’any en què es desitja renunciar.
Entrada en vigor
La normativa entra en vigor el 29 d’octubre de 2024. No obstant això, tant els proveïdors com els contribuents hauran d’ajustar els seus sistemes per a complir amb aquesta normativa a partir de juliol de 2025.
Som assessors fiscals. Consulteu-nos sense compromís trucant al 972 208 258, o per correu electrònic adreçat a info@rm-assessors.cat.