Compartir

Resumim a continuació les obligacions que tenen les empreses en l’àmbit laboral

Pla d’Igualtat

Des del passat 7 de març de 2022 estan obligades a tenir un pla d’igualtat

  • Les empreses de més de 50 treballadors
  • Aquelles empreses, independentment del seu nombre de treballadors, quan així ho establís el seu Conveni Col·lectiu.

Els plans d’Igualtat inclouran un conjunt ordenat de mesures avaluables adoptades després de realitzar un informe de diagnòstic de la situació actual de l’empresa, tendents a assolir l’igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes i a eliminar la discriminació per raó de sexe.

Protocol Assetjament Sexual

Es obligatori per totes les empreses independentment del nombre de treballadors que tinguin i del sector d’activitat.

Aquelles empreses que ja disposin d’un Pla d’Igualtat, han de tenir inclòs el protocol d’assetjament sexual en aquest.

Es basa en dues fases:

  • 1ª: Formació dels treballadors per tal de prevenir que es puguin arribar a produir situacions d’assetjament d’aquest tipus dins l’àmbit de l’empresa, i a la vegada, la creació d’un canal de denúncies que els treballadors puguin utilitzar per posar en coneixement del responsable de gestió del canal, les situacions d’assetjament que es poguessin produir.
  • 2ª: Establiment d’un protocol d’actuació en el cas de rebre una denúncia per assetjament. Terminis de tramitació, gestió de les persones afectades, constitució de la comissió de seguiment, investigació i resolució.

Protocol de desconnexió digital:

Es obligatori per totes les empreses independentment del nombre de treballadors que tinguin i del sector d’activitat.

El protocol de desconnexió digital vol garantir als treballadors el seu dret al temps de descans un cop finalitza la seva jornada de treball i ha d’establir els mecanismes i pautes per tal d’aconseguir una millor conciliació entre la vida personal i professional i el benestar dels treballadors i treballadores. Es pretén que l’ús de la tecnologia digital no dificulti aquella conciliació.

Registre horari i calendari anual:

Totes les empreses han de garantir el registre diari de la jornada, que haurà d’incloure l’horari concret d’inici i finalització de la jornada de treball de cada persona treballadora. A la vegada, en consonància amb l’horari dels treballadors, les empreses han d’elaborar un calendari anual on consti l’horari de treball de l’empresa, els dies festius i les vacances dels treballadors.

A efectes del còmput d’hores extraordinàries, la jornada de cada treballador es registrarà dia a dia y es totalitzarà en el període fixat per l’abonament de les retribucions, entregant còpia mensual del resum al treballador en el rebut de salaris corresponent.

El tipus de sistema de registre serà a lliure elecció de l’empresa, sempre que garanteixi la fiabilitat e invariabilitat de les dades i que reflecteixi, com a mínim, de cada dia de prestació de serveis, l’hora d’inici i l’hora de finalització de la jornada.

Registre Retributiu

Des del 2021, totes les empreses, amb independència de la seva mida, tenen l’obligació de tenir un registre retributiu de tota la seva plantilla, per  garantir la igualtat salarial.

El registre retributiu ha d’incloure els valors mitjans de salaris, complements salarials i percepcions extrasalarials efectivament rebuts per la plantilla durant el període de referència, desglossats per sexe, i distribuïts per grups professionals, categories professionals, nivell, lloc de treball o qualsevol altre sistema de classificació aplicable.

Per tant, el registre retributiu inclourà únicament aquests valors mitjans i no les retribucions individualment rebudes per cada persona treballadora.

Prevenció de riscos laborals

La prevenció de riscos laborals, des de l’any 1995, resulta obligatòria per a totes les empreses i pels treballadors per compte  propi o autònoms que tinguin treballadors contractats.

Les empreses han de complir les següents obligacions en matèria de prevenció de riscos laborals:

  • Protegir de manera eficaç a tots els treballadors enfront de qualsevol risc laboral.
  • Realitzar una avaluació dels diferents riscos pels diferents llocs de treball existents a la seva empresa.
  • Proporcionar a tots els seus equips i departaments els mitjans adequats i adaptats al tipus de treball que hagi de realitzar-se, i també vetllar pel seu ús efectiu.
  • Informar als treballadors dels riscos que comporten les activitats a realitzar i també les diferents mesures preventives que s’hagin de seguir i implementar en les seves tasques.
  • Garantir una formació, tant teòrica com pràctica, suficient i adequada als treballadors en matèria preventiva. Aquesta formació, haurà estar centrada en el lloc de treball o funció que el treballador o treballadors hagin de desenvolupar.
  • Elaborar i adoptar mesures d’emergència tenint en compte la mida i l’activitat de l’empresa i també les persones alienes a ella.
  • Adoptar les mesures i donar les instruccions necessàries per a què si es donés el cas de perill greu o imminent o inevitable, els treballadors coneguin el protocol a seguir.
  • Proporcionar una vigilància periòdica de salut en funció dels riscos específics. Aquesta vigilància només podrà dur-se a terme si el treballador dóna el seu consentiment.
  • Coordinar, cooperar i vetllar en l’aplicació de la prevenció de riscos en cas de contractistes i subcontractistes.

Protecció de dades

El Reglament i la Llei Orgànica protecció de dades (RGPD i LOPD) són normatives de protecció de dades personals, que obliguen a totes les empreses que tractin dades de persones (clients, treballadors, usuaris web, associats…) a complir una sèrie de requisits per a que aquest tractament es realitzi de manera correcta i legal.

Esquemàticament, les obligacions de les empreses en matèria de protecció de dades serien les següents:

  • Garantir la seguretat de les dades personals: L’empresa ha de prendre les mesures tècniques i organitzatives adequades per garantir la seguretat i confidencialitat de les dades personals que disposa.
  • Informar a les persones sobre el tractament de les seves dades personals.
  • Garantir els drets de les persones en relació amb les seves dades personals.
  • Notificar a la Agencia Española de Protecció de Dades (AEPD) en cas de violació de dades.

Pla general de discapacitat

Les empreses que facin servir un nombre de treballadors de 50 o més estan obligades que almenys un 2% siguin treballadors amb discapacitat. Les empreses poden, excepcionalment, quedar exemptes de l’obligació de contractar persones amb discapacitat adoptant alguna de les mesures substitutòries (mesures alternatives: Contracte amb un centre especial, donació o patrocini i enclavament laboral).

Distribució irregular de la jornada

La distribució irregular de la jornada de treball és un dret dels ocupadors a sobrepassar el límit de 40 hores setmanals, regulat a l’art 34 de l’Estatut dels Treballadors. Aquesta norma permet a les empreses de determinats sectors, en que existeixi un flux de feina més elevat en diverses temporades de l’any, distribuir setmanes amb més de 40 hores laborals i altres amb menys hores per compensar-ho.
L’empresa pot realitzar una modificació del seu calendari laboral amb aquest tipus de distribució irregular, i així evitar que es realitzin hores extres, de tres maneres:
  • Perquè així ho estableixi el Conveni Col·lectiu d’aplicació.
  • Que s’arribi a un pacte amb el representant legal dels treballadors.
  • Prendre la decisió de manera unilateral, justificada en la necessitat del bon funcionament de l’empresa, respectant els següents límits:
    • Que les hores que es distribueixin irregularment, no superin el 10% de la jornada anual.
    • Que es respectin en tot cas els períodes mínims de de descans diari i setmanal.
    • Que es preavisi al treballador amb un mínims de 5 dies.
NO es podrà distribuir irregularment la jornada dels treballadors que hagin demanat una reducció de jornada per guarda legal de menors.

Manual del treballador

Tot i no ser una obligació estricta per les empreses, l’elaboració d’aquest document és una eina molt útil per mitjà de la qual l’empresa pot comunicar de manera clara i directa, les seves polítiques, cultura, normes i qualsevol altra informació als seus empleats. A la vegada, serveix d’instrument per donar cobertura legal a l’hora d’haver informat al treballadors sobre reglaments, normatives, codis de conducta i informació sobre la contractació.
Aquest manual hauria de recollir:
  1. Breu descripció de l’empresa: Qui som. Filosofia empresarial. Organigrama. Objectius. Valors.
  2. Polítiques empresarials: explicació de les polítiques de l’empresa respecte absències, registre horari, imatge empresarial, noves contractacions, protocols de seguretat, riscos laborals, assetjament sexual i pla d’igualtat, protecció de dades…
  3. Codis de conducta: és important establir i delimitar unes normes de conducta dins l’àmbit laboral de l’empresa i a la vegada, definir les mesures que es prendran davant la seva vulneració. En aquest apartat es podrien definir també els codis de vestimenta, el tracte amb el client i l’ús de dispositius mòbils.
  4. Processos de pagaments i cobraments. Delimitació dels processos administratius establerts a l’empresa en relació al cobraments que s’hagin de realitzar al clients i també respecte els pagament que hagi de realitzar l’empresa a tercers.
  5. Beneficis. Exposar els beneficis que l’empresa atorga als empleats. Espai en el que es pot detallar els beneficis que tindran els treballadors en el cas d’assolir uns objectius determinats, cosa que pot significar una major fidelització dels mateixos a l’empresa.

Altres obligacions laborals

  • Inscripció de l’empresa i alta sistema RED a la Seguretat Social. Elecció de Mútua d’Accidents Laborals. Comunicació d’obertura del centre de treball a la Generalitat de Catalunya.
  • Comunicació d’altes, baixes i variacions horàries dels treballadors a la Seguretat Social, confecció de contracte de treball i comunicació al SEPE, tant de la contractació laboral com del certificat d’empresa en cas de cessament del treballador.
  • Confecció i pagament de nòmines i liquidacions, elaboració i pagament mensual d’assegurances socials, presentació del fitxer de conceptes retributius abonats a la TGSS, confecció trimestral. Model 111 de retencions IRPF i confecció anual Model 190 Resum anual de retencions IRPF.
  • Concertar una assegurança d’accidents o de vida pels seus treballadors en el cas que hi vinguin obligats pel conveni col·lectiu que els sigui d’aplicació.

Som assessors laborals i de la Seguretat Social. Consulteu-nos sense compromís trucant al 972 208 258, o per correu electrònic adreçat a info@rm-assessors.cat.

"*" indicates required fields

Compartir

Desplaça cap amunt
Obrir xat
Neccesita ajuda?
RM Assessors